luni, 21 martie 2016

A ne vaccina sau a nu ne vaccina

În mai puțin de o săptămână vom deveni părinți pentru a doua oară, după 6 ani și jumătate de la prima experiență. Motivul pentru care precizez acest lucru este pentru că iniţial am zis că poate ar fi bine să nu mai facem copii şi să ne dedicăm toată energia lui Adi. Ulterior, datorită progreselor lui Adi, ne-am zis că poate nu ar fi o idee rea să-i dăruim un frăţior sau o surioară şi să se sprijine reciproc atunci când tati şi mami nu vor mai fi.

La ultima ecografie, Adina (pentru că așa o va chema), ne-a zâmbit. Se vede clar în fotografie zâmbetul larg și nasucul lui tati, cel puțin aceasta e impresia doamnei doctor. Nu o contrazic. :)
Doamna doctor spune că zâmbetul acesta este semn de dezvoltare neurologică. Îmi amintesc că și pe Adi îl surprindeam în primele lui zile la maternitate zâmbind.


Sunt optimistă, nu mi-e frică de naștere și nu mi-e frică nici de ce ar putea urma apoi. Un singur lucru îmi ține ocupată mintea în mod deosebit. Să acceptăm vaccinarea copilului sau nu?

Există nenumărate articole care susțin că nu este nicio legătură între vaccinuri și dezvoltarea autismului și cel puțin la fel de multe articole care susțin contrariul. Dincolo de aceste articole pe care le-am citit și pe care am încercat să le interpretez obiectiv, un lucru e cert: nicio instituție sau reprezentant al statului nu e dispus să semneze și să-și asume consecințele administrării vaccinurilor.
Cu alte cuvinte, dacă copilul meu dezvoltă reacții adverse grave, nimeni nu va fi răspunzător... Decât poate părintele care și-a dat (sau nu) consimțământul ca copilul său sa fie vaccinat. Menționez că întrucât o să nasc în mediul privat am fost întrebată dacă vreau să-mi vaccinez copilul. Înțeleg că dacă naști la stat, lumea nu se obosește să te mai întrebe, în condițiile în care vaccinarea în România este opțională, cel puțin la momentul scrierii mele. Mi se pare revoltător acest lucru.
La fel de revoltător mi se pare că atunci când ceri informații adiționale despre vaccin (producător, constituienţi, efecte adverse) medicului din fața ta, acesta nu este capabil să răspundă convingător și obiectiv. Ba mai mult decât atât, cumva încearcă să te facă să te simți vinovat și ciudat că te-ai documentat înainte și că pui întrebări să te lămurești mai bine, pentru binele copilului tău nenăscut. În ochii lui ești un soi de hipster nonconformist și evident nesăbuit.

La naștere ar trebui să facem două vaccinuri: anti-tuberculoză și anti-hepatitaB. 
Despre primul am citit că România este printre puținele țări  europene care-l administrează de la naștere în condițiile în care sistemul hepatic al copilului nou-născut nu este suficient de bine dezvoltat pentru a-l primi.
Am mai citit că deși ne vaccinăm consistent împotriva acestei boli, România este țara cu cele mai multe cazuri de tuberculoză la nivel european. Păi cum vine acest lucru? Mă expun efectelor adverse ale vaccinului și apoi fac tuberculoză? Unde este eficacitatea vaccinului în acest caz? 
La fel se întâmplă și cu celelalte vaccinuri. Nu ai imunitate permanentă decât dacă faci boala respectivă. Toate vaccinurile oferă protecție limitată în timp şi nu te feresc de toate formele de virus. :|

În cazul vaccinului anti-hepatitaB controversele sunt și mai mari, atât în ceea ce privește conținutul său, cât și în ceea ce privește producătorul și efectele adverse. Am citit un studiu care a demonstrat că administrarea vaccinului anti-hepatitaB crește de 3 ori riscul de a dezvolta o formă de autism.
Gândiți-vă la acest virus ca la virusul HIV. Se contractează în aceeași manieră. Pentru HIV nu există vaccin și de aceea suntem extra-atenți și încercăm să ne protejăm prin diverse mijloace. De ce nu putem face același lucru și în cazul hepatiteiB? De ce e musai să ne vaccinăm?

Eu înțeleg că vaccinarea nu are efect permanent, înțeleg și că contractarea unei boli pentru care nu ai primit vaccin, în condițiile în care sistemul tău imunitar nu este suficient dezvoltat, poate fi fatală, dar din poziția mea, ca părinte, simt că joc la ruleta rusească. Orice alegere aș face sunt sub imperiul hazardului. Diferența între mine și un părinte de copil sănătos sau de părinte aflat la prima experiență este că eu am deja un copil cu o tulburare din spectrul autist. Și cu riscul de a fi paranoică, suflu și-n iaurt din dorința de a avea un copil normal.
Se zice că sunt 20% șanse ca al doilea copil să se nască cu autism, în condițiile în care primul copil suferă de această problemă. Se zice că fetele dezvoltă autism într-o proporție mai mică decât băieții. Formele de autism sunt nenumărate. Unele sunt înalt funcționale și copiii (cum e Adi) ajung să se recupereze bine și sunt integrați în societate (cu eforturi destule), dar sunt și unele forme jos funcționale când individul respectiv este dependent pe viață de altcineva.

În aceste condiții întreb: voi ce ați face în locul meu?

P.S. Tot ceea ce am scris aici este doar un vârf al icebergului cu privire la acest subiect. Informaţia este atât de vastă şi controversele sunt atât de mari încât e imposibil să ştii cu adevărat ce e bine şi ce nu e bine să faci.

4 comentarii:

  1. draga mea, pot sa comentez o idee auzita de la mama a doi copii cu autism inalt functional, ambii. copii sunt apropiati ca varsta. ea e terapeut pe ramura cu autism, insa nu s/a asteptat ca al doilea copil sa fie tot cu autism, insa a stiut sa reactioneze mai bine decat la primul copil. In ce sens? eu am intrebat/o la finalul unui worcksop pe teme terapeutice, de ce au ambii copii ai ei autism, are legatura cu vaccinarea inaintea nasterii sau dupa nastere, primii ani de viata a copilului mic? a zis ca o mica gena autista o fi fost undeva, nu se stie dar legatura cu vaccinarea ar fi ceva si ca ea la al doilea copil, totdeauna inaintea vaccinarii avea grija sa ii intareasca sistemul imunitar(al ei, in timpul sarcinii) al celui mic. Ceva din vaccine, s/a exprimat ea, ar putea avea o influenta favorabila dezvoltarii autismului, pe fond de system imunitar mai slabit. nu mi/a detaliat concret ce a luat si cum dar ea, din America venind pe la noi, a zis ca asa se considera pe la ei, o oarecare legatura intre vaccinare si autism, nu le/a evitat vaccinarile copiilor insa le/a intarit cu ceva timp inainte de vaccinare copiilor sist. imunitar

    RăspundețiȘtergere
  2. Naştere uşoară şi sănătate.
    Doctorii nu îşi asumă vaccinarea, dar asta e valabil pentru orice act medical.
    Cât despre dilema ta, cred că mai bine ai merge cu cea mică la neurolog.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nastere usoara..in caz ca nu a avut loc deja! Sa fie totul bine! Doamne ajuta!

    In legatura cu vaccinarile...cred ca mai e si alternative sa faca cate 2 (de exemplu) la vizita la doctor. Nu cate 3...4..5 cum se fac cel putin in SUA...de ajunge copilul la 2 ani sa aiba vre-o 25 de vacinari facute.. Mi se par prea multe (substante caudate si periculoase) intr-un timp mult prea scurt si intr-un trup atat de mic.

    Daca ar fi fost sa fac numai dupa cum as fi crezut eu la fetele mele asa as fi facut. Chiar daca ar fi durat mult mai mult ca sa ajunga sa le faca pe toate.

    RăspundețiȘtergere
  4. ***** "ciudate" am vrut sa scriu ( nu "caudate" )

    RăspundețiȘtergere